E-Ticaret Sitelerinde Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar

E-Ticaret Sitelerinde Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar’ı sıralamak ve özet şekilde önemli noktaları anlatmak istedim. Tamamen kendi yorumumdur ve deneyimlerimdir. Kendi işimde de e-ticaret sitelerini yönetiyorum ve hem içeriksel hem de teknik açıdan deneyimliyorum. Bu yazı hem yeni başlayanlar için hem de şuanda e-ticaret sitesine sahip olup uzun zamandır bu konuda çalışma yapanlar içindir.

  • Site altyapısının güçlü ve uyarlanabilir, geliştirilebilir olması. 
    Yeni başlayanlar için düşük bütçeye sahip olduğunuzu düşünürsek, ileride markanızın sitenizin nerelere gelebileceğini ön göremeyebilirsiniz. Yine de bazı özellikleri entegre edilebilir açık bir altyapısı olması gerekir.
  • Kullanıcı deneyimine önem veren bir site olması.

56e960696b7cf.jpg

E-ticaret sitenizin müşteri bakımından daha doğrusu kullanıcı bakımından kolay, işlevsel bir arayüze sahip olması gerekir.

  • Görsellik. Günümüzde en önemli noktalardan biri.

Sattığınız hizmet ya da ürünün görsellerinin kullanıcı açısından dikkat çeken, güven veren ve kaliteli bir görsele sahip olması gerekir.

  • Güvenlik

Bu o kadar önemli ki özellikle kişisel bilgilerin verilmesi, kredi kartı veya banka kartı bilgilerinin verilmesi kullanıcı açısından hukuki boyutları olan bir konu. Ayrıca yeni yasaların takibi burada önemli bir nokta. Sanal posa ve SSL sertifikasına sahip, Kişisel verilerin koruma kanunu çerçevesince oluşturulan sitede yer alan kesinlikle bir işini iyi bilen bu konuda uzman bir avukatın elinden geçmiş bir sözleşmeler bütünü. Bunlar genellikle gizlilik sözleşmesi, iade ve iptal koşulları, üyelik formu, ön bilgilendirme formu vb.

  • Sürdürülebilirlik

Aslında bu konu genel her şeyde işe yarayacak, özellikle büyük markaların önemle üzerinde çalışması gereken bir kavramdır. Buradaki sürdürülebilirlik kavramı aslında bir e-ticaret sitesine başlarken sizin iş planınız kısmında önemli bir etkendir. Bunu ne kadarını görebilirsiniz bilemeyiz ama gelecekte var olmak adına sürdürülebilir her şeydir. E-ticaret için müşteri sadakati ya da bağlılık çok önemlidir. Buna yönelik çalışmalar, stratejiler  sizin e-ticaret sitenizin ömrünü belirler.

  • Reklamlar: Akıllıca bütçe dostu reklamlar

b0fd5ecc-9ff2-47bd-af48-3e742bb1005b-original.png

Google AdWords alışveriş reklamları, sosyal medya platformlarınız aracılığıyla yaptığınız Facebook ve Instagram reklamları hepsi bir bütün dahilinde dikkat edilmesi gereken noktalardır. Yeni başlayan biri için bana göre her şey bir bütündür. Stratejinizin baştan iyi oturtturulması, neyi ne zaman nasıl yapacağınızı planlamanız gerekir. Burada en önemli kısım içerik pazarlama ve influencer pazarlama stratejinizdir. Çok iyi bütçeye sahip olup bütçenizi yanlış bir reklam stratejisiyle çöp edebilirsiniz. Fakat kendi hedef kitlenizi çok iyi tanımlar ve onlara ihtiyacı olanı gösterirseniz dönüşümleriniz çok etkili olacaktır. Buradaki reklam yenilikleri, özellikle yeni çıkan reklam modelleri ve teknik dönüşüm izleme araçları size fikir verecek ve sizin hedef kitlenize hitap eden reklam çalışmaları yapmanızı sağlayacaktır.  İnsanların dikkatini çekebilmek artık daha zor, bu rekabet ortamında reklamlarınızı da farklılaştırmanız gerekir.

  • Influencer ve event çalışmaları

Günümüzün olmazsa olmazları influencerları iyi ve etkili kullanmak gerekir. Bir kere şunu kabullenin. O insanlar bu işe emek veren, kendi kitlesini oluşturan bunu sürdürebilen, sürekli güncel içerik üretebilen, kendini yenileyen takipçileriyle etkileşime geçebilen kişilerdir. Bu konuma sıfırdan başlamışlardır, çok nadir aralarında torpilli dediklerimiz yani satın alarak, sahte gösterim ve abonelerle gelenlerde vardır.

Markanıza veya işletmenize uygun olabilecek influencerlar mutlaka vardır. Fakat e-ticarette hiçbir zaman influencer pazarlaması yapıp ürünlerinizin birden çok fazla satışa yönelik olabileceğini düşünmeyin. Tabii ki gerçekten etkisi vardır, ürünlerinizi de kesinlikle sattırır. Fakat önemli olan nokta doğru influencerla, doğru zamanda ve doğru içerik kurgusuyla etkili olur.

Event çalışmalarına gelirsek, hedef kitlenize uygun tanıtıcı, yararlı ve eğlenceli aktiviteler mutlaka dikkat çekecek ve bilinirliğinizi arttıracaktır.

  • Akıllı Kampanyalar

İster buna uzun cuma diyin, ister black friday… Önemli günleri akıllıca satışa dönüştürebilirsiniz. Fakat bir kampanya furyasına katılan marka olmayın. Kendinizi farklılaştırıp, müşterilerinizin o tarihlerde ve o günlerde özel indirim, kampanya yaptığınızı hatırlatın. Buna örnek olarak anlatabileceğim: Media Markt Gece Kuşu Kampanyası, Boyner Kelebek İndirimi..

  • Takip edilebilir operasyonel süreç

Belki de satış sonrası en önemli süreç. Bir kere kullanıcı ürünü satın aldıktan sonra o ürünün kendisine ulaşacağı anı sabırsızlıkla bekler. Bu bekleme sürecinden artık kullanıcılar sabırsız oldukları için sipariş takibinizin bildirimlerle müşteriye ulaşılabilir olması gerekir. Ürünün müşteriye gelmesinden sonra da iade süreci vardır. Yani ürünü ilk deneyimleyişi ve kargo süreci. Bu da müşteriyle olan iletişim sürecinizde etkileyicidir. Mutlaka bir sorun varsa bunu en kısa sürede çözüme ulaştırın, çok kötü bir deneyime sahipse mutlaka özür dileyip, özel olarak ilgilenin. Çünkü o kişinin sosyal medyadaki bir paylaşımı nelere yayılabileceğini hayal bile edemezsiniz. Siz iyisi mi olumlu süreçler geçirtip, olumlu yorumlar paylaşmasını sağlayın müşterilerinize.

  • Hızlı ve güzel paketlenmiş, kişiselleştirilmiş kargo

Müşteriler artık hızlı ve ücretsiz kargo çekiciliğinden, kişiselleştirilmiş kargoya bakıyor. Bu kısma odaklanarak, müşteri sadakati sağlayabilirsiniz.

  • İyi ve düzgün kategorilendirilmiş ve detaylı ürün açıklamalarına sahip bir site.

Aslında bu kısım kullanıcı deneyimi, seo ve içerik pazarlamasıyla ilişkilendirilebilir. Yani hepsi bir bütün yönetilmelidir. Kategorilendirme önemli özellikle müşterinin o ürünü arayışı kısa olmalı. Yanlış ürünü görmemeli orada. Buna örnek olarak kadın üst giyim kategorisi içerisinde pantolon olmamalı. Çok ürüne sahip e-ticaret sitelerinde ürün girişi yaparken içerik editörlerine burada iş düşüyor. Kesinlikle ürünü tanımayan deneyimlememiş kişilerin ürünleri girmesini tavsiye etmiyorum. Ürün detayları önemli, ürün hakkında müşteri daha detaylı bilgi istiyor, mankenin beden ölçülerinden, ürünün malzemesi ve boyutları kullanıcı açısından çok önemli detay bilgileridir.

  • Fiyat/Performans

Sattığınız hizmet ya da ürün, hedeflediğiniz kitleyi düşünerek bir fiyatlandırma belirleyin. İndirim ve kampanya olabileceğini de düşünerek fiyat biçin. Kesinlikle rakiplerinizin fiyat sürecini takip edin. Fakat ürünleriniz çok pahalı algısı varsa, sosyal medya ve tüm içerik dilinizde buna göre belirleyin. Kullanıcılar artık bilinçli müşteridir. Araştırıp, karşılaştırma yapıp ona göre satın alırlar. Bu süreci de düşünerek tüketici alışkanlıklarını göz önünde bulundurarak kendi ürününüze fiyatlandırma yapın. Bazen o rakibin ürün görseli o ürünü o fiyatta almasını sağlayabilir, bir de böyle düşünün.

Şimdilik bu konuda aklıma gelen dikkat edilmesi gerektiğini düşündüğüm noktalar bunlardır. Sizlerden gelecek yorumları da bekliyorum. Benimle deneyimlerinizi paylaşırsanız çok sevinirim.

Yararlanılan kaynaklar:

https://www.interaction-design.org/literature/article/the-7-factors-that-influence-user-experience

https://www.searchenginejournal.com/seo-branding-strategy/227087/ ( LinkedIn’den Mert Erkal’ın paylaşımı üzerine)

 

 

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s